Påsken 2017 ble det Fedje igjen. Planen var å fiske etter ørret og storlyr igjen.

Som yr.no meldte så var det meldt fint vær hele påsken på Fedje, noe det selvfølgelig ikke ble. I stedet ble det regn, sludd og stiv kuling i fra Nord. Da nytter det ikke akkuratt å fiske ørret i små vann. Vi hadde et par dager med fint vær og da dro jeg og brodern ut en kveld for å kaste litt etter ørret i et nytt vann.

Jeg tok min nye favoritt sluk til ørret fiske: Sølvkroken – Ørret farget skje.

Vi så ingen vak i vannet, men det var heller ikke spesielt med insekter på filmen. Jeg tok mitt først kast med den nye stanga mi: Shimano Venguence. Jeg sveivet rolig inn og fisket høyt da jeg ikke viste hvordan dybden eller bunnen så ut her. Jeg sveiver så seint at det nesten stopper til tider etter fulgt av et lite rykk og tilbake til vanlig sveiving før jeg gjentar. Sluken kommer helt inn til land og jeg ser den noen cm under vannfilmen. Da ser jeg kjeften kommer unnerifra med et gap. Den var en stor ørret som var etter sluken. Jeg trodde ikke den tok, men når ørretten snudde merket jeg fort i stanga at han hadde tatt sluken.

Jeg gjorde tilslag og begynte å jobbe med fisken mens brodern hentet håven. På første kast i nytt vann med ny stang smalt en ny rekord ørret for meg! Det var døds gøy å jobbe inn denne fisken. Men siden det sto noen likeved prøvde vi å ikke lage noe leven over fisken som jeg jobbet med. Det er derfor jeg visker i videoen.

Fisken ble håvet og når jeg så hvor stor den var, var jeg i ekstase! For en flott fisk!

Den ble satt pent tilbake igjen og vi fortsatte fisket. Jeg begynte å bevege meg rundt vannet, og det endte meg at jeg fikk inn til sammen 4 slike fisker! De 3 andre hadde betydelig bedre kondisjon enn denne. Det er nok fisk som har vært her lenge! Den på videoen må være en gammel fisk da den er helt brun og med stor kjeft. Fisken på Fedje ble satt ut for mange år siden, og flere vann huser enda stor ørret men man må ha en dråpe flaks og vite hvordan man lurer dem fram mellom all småfisken.

Alle ørretene ble satt pent tilbake. Dette grunnet hva dem tilbyr for vannet. En stor ørret i et vann med flere små vil holde populasjonen nede, og har bedre gener enn småfisken. Da er det også mulig for andre å få en flott ørret en vakker dag på Fedje. Batteriet på telefonen røk desverre etter denne filmen så vi har ikke fler bilder enn det over.

IMG_0419.JPGVi prøvde noen dager på sjøen også, men det er enda for kaldt i vannet til at noe stor lyr og annen fisk er ved overfalten. Surf fisket ble det heller ikke noe av da været på Fedje ikke var noe flott påske vær. Det ente til sammen med noen få smålyr på rundt kiloet.

Vi hadde en liten kveld i båt. Der brodern fikk noen paler, og jeg en grei middags torsk på sikkert par kilo. Så sjøen på Fedje i påsken var langt fra det det er kjent som, men ferskvannet leverte grådig bra! Neste gang skal jeg ta med fluestangen og håpe på at jeg får slik fisk på fluestang og!

Det ble ingen film fra Fedje denne gangen da turene vi fikk tid til bare ble mellom værskiftet som ikke varte lenge. Heller ikke noe stor fisk ble det. Så til neste gang håper vi på bedre vann temperatur, og bedre fisket i sjøen!

PS: De som sier det ikke finnes dårlig vær, bare dårlig klær har ikke prøvd å fiske på Fedje i Stiv kuling i fra nord med regn og 2 grader ute. Det er ikke spesielt gøy! :p