I år som i fjor startet laksesesongen for meg i Oselva for runde to etter fjorårets fiske. For dem som ikke har lest den posten så fikk jeg min første fisk i elv i fjor og da på første turen. Det var en laks på rundt 4-5 kg som jeg satt samme plass og fisket på i 6 timer ca. Dette fordi fisken sto fast i et høl under gamle bruen og kom seg ikke videre grunnet lite vann i elven. Se video fra i fjor her:

Den laksen hadde jeg på i ti min før kroken glapp. Senere fikk jeg min første laks i elv på land. Det endte desverre å være en oppdretts fisk.

I år prøvde jeg meg på nattefiske i sone 5 i Oselvo der jeg tok med meg Alex, som også var med i fjor. Alt av utstyr var klart, mørke fluer, reker, laksespinner haspel og flue utstyr igret etter å kjempe mot en laks! Oselvo har levert mye laks hittill og blant annet en på 13 kg.

Når vi kom oss til sone 5 ble vi overasket over en annen som sto og begynte fisket der. Vi snakket litt fram og tilbake om hva som kunne skjedd siden vi begge møtte opp til dette kortet. Jo det var meg…. Jeg hadde tatt feil dato! Jeg hadde natten før! Er det mulig å drite seg så loddrett ut. Mannen som var her var snill og lot oss fiske med han siden det likevel er 3 kort i sonen. Vi takket meget og tilbydde “deilig” pulverkaffe fra stormkjøkkenet vi hadde med. Men han hadde med ekte hjemmebrygget så det ble nei… :p

Vi rigget oss kjapt opp og jeg åpnet med flue. Jeg kaster og kaster og prøver å finne ut hvordan jeg kan overhodet kaste for å få den gode svipen i elven. Ved et inndrag “smeller” det på! Jo, det var fisk. Jeg roper:: JA JA JA! Men finner kjapt ut at dette er smått. Det viste seg å være en av to små ørret jeg fikk denne natten. Vi kastet på reke, flue og laksespinnere. Annet enn mye svinn av markkroker ble det ingen fangst annet enn et grovt napp som tok reken min på ene siget.

For en småbarnsfar som ikke er vandt til å være våken lenger enn 23 på kvelden var jeg overasket at vi klarte hele natten. Selvom det var lite fisk, ekstremt med knott og noe regn var det en flott tur. Det var deilig å jakte laksen igjen. På vei hjem så vi dem i sone 2 hadde fått en fin laks på litt over 3 kg. Annet en det var det ikke mye laks i elva. Det var mye vann og lite driv i laksen.

Neste tur blir å teste ut Loneelva og dette gleder jeg meg til, da jeg ikke har fisket der. Vi filmet noe fra oselvo turen, men siden det ble lite fisk og lite napp så blir det ikke video fra denne turen. Vi håper på bedre fangst i Loneelva til uken! SKITT FISKE!!!