I kveld var jeg ute for å teste noen nye fluer jeg ble tipset om å lage av en kompis. Disse fluene ble det postet bilde av i dag på fb, så det var spennende og teste de pluss noen tørrfluer.

Husk å trykke HD på video!

Jeg kom til mitt faste vann der jeg var ute etter noe ørret. Brun eller sjø, begge går der siden dette er et brakkvann med innrenn fra sjøen. været var perfekt. Lommert, overskyet, varmt og noe klamt, masse mygg og insekter på vannet. Men ikke ett eneste vak var å se på det stille vannet. Ikke en shit! Jeg kastet og kastet, bevegde meg rundt vannet men det var ikke tegn til liv. Noe jeg synes var rart med tanke på forhold og at det alltid er vakende fisk i dette vannet. Jeg prøvde i innrenn men ikke noen ting. Det så helt dødt ut.

Når solen sank så jeg det. Et blåskjær i vannet. Da gikk jeg ut mot innrennet for å se om det stemte eller det bare så slik ut her. jeg sto på brua og kunne få det bekreftet. Jo det var jeg fryktet. Et stort oljeflak seg inn i vannet fra fjorden. Jeg gikk videre ut mot sjøen for å se om det var mye olje i fjorden og det var det! Jeg ringte straks fiskedirektoratet som kjapt ringte meg opp igjen etter de hadde registrert dette. De ville jeg skulle ringe brannvesenet med en gang (sikkert fordi de sjekket hvor dette var i landet). Jeg ringte brannvesenet og forklarte hva jeg hadde sett, og hva som skjedde. De rykket ut med en gang!

Oljen var tynn og lå kun på overflaten. Denne fjorden holder flere fiskeoppdrett (den laksen kan dø av oljen for hva jeg bryr meg, slipper vi å få den i elvene) og flere elver. Her jeg fisket og pleier å fiske er det en gytebekk i andre siden av vannet der både sjøørret og brun ørret gyter. Det var laks der en gang i tiden og mer Sø men vi vet jo alle hva som har skjedd der.

Sammen med brannvesenet prøvde vi å finne ut hvor oljen evt. kom fra. Det ligger ingen båter i nærheten som kan ha en så stor lekasje, ingen fabriker vi kunne se det rant fra og det var full flo så vi kunne ikke se hvor det kom fra med hjelp av strømmen heller. Jeg håper de finner ut av det i løpet av kvelden om de fortsetter å leite da dette ikke er bra i det hele tatt. De kunne ikke starte opprensing da dette var for tynt til at dette kunne hjulpet.

Jeg lurer på, hvorfor skal Vestlandet og speiselt bergenområdet være så forbanna forurenset? Hver fisketur har jeg med ekstra pose. En til fisk, og en til søppel. Den til søppel fylles opp nesten hver gang. Den kastes som regel i en søpplekasse som er RETT VED PLASSEN! Det florerer av fiskesjukdommer, lakselus, olje, gjødsel fra O anlegg,  giftig kvikksølv fra ubåten utenfor Fedje og alt mulig annet drit! Bergen kommune er så forbanna nøye på byluften sin, så de setter opp alle mulig idiotiske avgifter uten å løse problemet. Kan ikke noen ta tak i havet og fjordene våre?

Kan vi ikke starte en alvårlig opprensing av dem. Heve ubåten utenfor Fedje som er full av giftig kvikksølv (hadde den liggi i Oslofjorden hadde den ikke rukket å treffe bunden en gang før den hadde blitt hevet). Hvert år etter 17 mai er frivillige fiskere og dykkere ute å samler søppel og spesielt ballonger fra fjordene. Flere ganger finner de klyser på 50 ballonger liggene å flyte i fjordene. Det er galskap!! Skal Bergen kommune være så veldig miljøvennlige kan de starte med å forby plastposer, helium ballonger og annet drit som ikke kan gjenvinnes. Andre land har gjort det og det fungerer utmerket.

Jeg håper ikke Oljen skader for mye liv inne i Osterfjorden og at lekkasjen blir funnet. Ikke helt en post om å få fisk, men heller noe annet av en større betydning. Ser du noen kaste noe på sjøen eller forsøple, tør å gi beskjed! Ta med deg egen søppel, og plukk gjerne opp når du ser søppel liggende. Det tar ikke mange kreftene!