Endelig ble det en skikkelig surftur igjen der jeg hadde satt av litt mer tid enn et par timer. En halvråtten opptint makrel ble pakket ned sammen med nytt ferdig laget utstyr og turen gikk denne gangen nord for Bergen!

Det var mange fiskere der jeg skulle fiske så jeg ble pent nødt til å gå lenger opp i veien for å kaste. Siden de fleste som var der fisket enten makrel eller lyr så ville det ikke være noe problem om jeg tok et kast noe rettet mot dem da jeg fisket på bunnen og dem høyt oppe. Med et 90 grams lodd med agn vil nok det synke kjapt nok. Der jeg fisket er det en grov steinrøys med et bratt stup mot nærmere 170 meter og MYE strøm. 90 Gram på loddet er vel noe i nærheten av minste vekt klasse jeg burde brukt her. Etter første kast og det som føltes som en evighet før agnet traff bunnen strammet jeg opp snøret og satte fra meg stangen.

Det tok ikke lange tiden før det rykket og nappen i snøret men dette var nok mindre fisk som var interessert i agnet på enten av takkelet. Like etter jeg kom dro fler av de som fisket nede på kaien, og jeg flyttet meg kjapt den veien da alt av utstyr ble dratt rett i steiner og annet drit der jeg sto først. Jeg rigget meg opp og kastet igjen. Nå tok det enda lenger til før lodd og agn traff bunnen og her var det i tillegg mer strøm. Når den endelig gjorde det var det hele tiden aktivitet av mindre fisk.

Jeg måtte ofte sveive opp for å sjekke agnet om det i det hele tatt vare noe igjen, og ved vært oppsveiv dro jeg med meg mange meter med gammelt fiskesnøret som var blitt mistet av andre fiskere. Etter å ha rensket opp godt over hundre meter snøret fra området der utstyret landet begynte det å skje ting. Et lite utrass gjorde meg oppspilt og jeg gjorde et godt tilslag. Jeg merket det ikke var store karen som satt i andre enden men det var likevel grise tungt å dra opp da jeg må dra en fisk på kanskje en kilo, 90 grams lodd, med takkel og agn opp fra nærmere 170 meter i mye strøm før snøret nådde steinrøysen. Det gjorde den opp til flere ganger og det fletta snøret ble mer og mer slitt.

Oppdatering: Dette var visst en stor Kolmule! NY ART! :D

Fisken kom opp og det var en liten lysing. Veldig liten. Så liten at jeg kun fikk dårlig samvittighet enn glede over å få den. Det var min andre lysing i livet, men siden alt av involler hang ut kjeften på den måtte den bli med hjem. Jeg agnet opp igjen med ny makrell som ble vennlig donert bort fra en vennlig medfisker. Det tok heller ikke lange tiden før det var aktivitet der og. Et litt større utras og en noe tyngre kamp opp med neste fisk gjorde meg spent på hva dette kunnde være. Det er tydelig at dette var et artsrikt sted eller at det oset av lysing i området. Uanset var det mye fisk. Desverre var jeg ikke kjapp nok og snøret nådde stein røysen. Jeg merket snøre skar oppover steinene og håpet enten loddet eller kroken ikke skulle kile seg fast.

Så stoppa det. Der satt den. Den satt seg fast mellom steinene på vei opp. Jeg slakket snøret i håp om å lirke dette ut og gi fisken noe spillerom på å dra snøret ut, men det rikket seg ikke. Snøret røk… Hele opphenget med takkel er heldigvis rigget slik at hvis noe ryker så er det loddet. Denne gangen var det snøret ned til hele riggen. Men heldigvis, loddet er knytet opp med tynt snøre så det tar ikke lange tiden før dette ryker. Jeg rigget opp igjen og kastet på nytt.

Den hyggelige mannen som filmen var han som ga meg makrel 🙂

Igjen, et nytt utras! Denne gangen var jeg kjappere og merket ikke steinene en gang. der kom den, en fin liten brosme på par kilo. Nydelig matfisk! Utslitt som jeg var tok jeg meg en liten pause til opplæring av andre fiskere som kom ned samme kveld som spurte hvordan jeg fisket. Det er jo ikke verdagsfiske for en verdagsman dette surffisket. Dette synes jeg bare er gøy og koselig om du skulle møte meg og spørre en gang 🙂

Etter brosmen var tatt livet av og nytt agn var surret fast var det ut igjen med agnet og denne gangen hadde jeg et enda større utras. Desverre ente denne runden med samme som den andre. Satte meg fast i steinene og snøret røk. Det er tydelig at vanlig flettet snøret ikke tåler dette fisket selvom dette ble anbefalt. Så, det blir innkjøp av Fire Line fra Sufix for neste runde med betydelig lenger sjokkfortom.

Surffiske er et fiske jeg finner veldig gøy da jeg har hatt veldig god utteling på dette siden jeg startet med det, og ikke minst er det grise spennende! Det er ikke mye som slår lyden av en fisk som gjør et utras og snellen spinner av gårdet før du knuser på bremsen og gjør tilslag. Det er tungt fiske da du fisker på bunnen og gjerne dypt. Du kan også ende opp med ganske stor fisk som da vil være tungt å dra opp fra land.