I høst I år som i fjor gikk turen til Fedje med familien på jakt etter storfisken. I fjor ble fire rekorder slått med 2 lange rekorder, 1 brosme og rekord på lyr.

I år var det bestemt at det skulles prøves å fluefiske etter storlyr og surffiske på Fedje. Dette er noe av det mer spesielle fisket jeg har vært borti!

Anonnse

Det var få dager på Fedje med fint vær. Jeg skulle egentlig ikke fiske før slutten av ferien siden jeg måtte en ekstratur til Bergen for jobb og hente fiskeutstyr. Likevel tok jeg og min far en liten tur dagen vi ankom. Jeg har alltid en reserve stang i bilen som har vært med på det meste. Den levde nå på lånt tid med par brister og slitasjer som har kommet etter å dratt mye bra fisk.

Det var god sjø etter storm som hadde herjet i Norskehavet tidligere den uken, så lyr

ved overflaten var det ikke. Det var noe små fisk og få, men ikke av de store vi er vandt med. Etter en noen kast satte jeg meg selvfølgelig fast i grunnen. Det var lenge siden.Jeg prøvde å løsne sluken da livsklokken til stangen gikk ut. Der knakk den. Jeg ventet at dette skulle skje snart men jeg håpet det skulle skje mens jeg hadde en stor fisk på. Dessverre ble det mens jeg satte meg fast i tangen. Kanskje likegreit, tilfellet snøret hadde ryket mens jeg hadde en god fisk på.

Der var den ute, den gode stangen. Den har dratt mye bra fisk og vært med på veldig mange turer. Se bilder nederst i saken for alle fisk jeg har dratt med denne stangen! En skikkelig god og rimelig Berkley stang. Kjøpt hos G-max.

Så var det tilbakereise til Bergen og spole kjapt fram til jeg var tilbake 3 dager senere, var planen fiskefilm, fluefisk, ørret fiske og mer. Desverre hadde en orkan herjet i atlanteren og fiske i nærheten av sjøen var utelukket da flere meter store dønninger knuse opp over berget rundt hele øya. Da ble det endring i planene. Vi fokuserte derfor kun på surffiske. Desverre var det ikke mulig å gå noe sted det gikk å fiske grunnet sjøen om kvelden. Selvom det var vindstille og stjerneklart var det ikke sjans å komme til noen steder mot sjøen. Da ble det i stedet “innlands fiske” på Fedje ved ferge kaien og sør på øya.

Det er her det rareste fisket jeg noen gang har opplevd startet. Vi dro på Ferge kaien. Jeg vet det kan gå en og annen fin lyr men jeg er intressert i å finne ut hva som går langs bunnen her. Det er mellom 15-20 meter flere steder her. Vi sto på kaien til det gamle fryseriet og rigget agn og surfstenger og kastestenger. Jeg fisker med sandeals og weedless sluker, da jeg har god erfaring med disse. Jeg hørte noe plasket under kaien, og tenkte det var småfisk som plasket. Kanskje skremte noe dem?

Jeg sto på kaien med snøret rett ned og vippet sluken opp og ned for å friste en fisk som kanskje lurte under mens surf stangen ventet på et hugg. Såplasket det i et rabalder! Et monster tok sluken, og før jeg visste ord av det så jeg armer og bein….. og ikke minst pels… Jeg fikk litt panikk og skjønte ikke helt hva det var, før jeg forsto. En oter. en svær en og. Jeg tenkte F@3n den tok sluken!! Den tok sluken med seg under kaien og dro ut snøret. shit shit shit shit shit! Dette blir et kaos å få løs, og ikke minst håve en oter for å få ut en krok, men heldigvis slapp den. Takk gud for at jeg brukte weedless sluk der kroken ikke kom ut av sluken og kroket dyret.

Jeg var utrolig lettet og la fra meg stangen, tok opp surfstangen for å stramme opp da jeg hørte veldig høy blafring rett over hodet mitt og ned til siden av meg. Der satte det seg en diger Hegre. Mine eksakte ord var et ganske nervøst: eeeggg,… pappa?; For dem som ikke vet det er Hegre en stor fugl som minner litt om en stork bare litt mindre. Jeg forsto ingenting. Først oter så en Hegre. Slike ting skjer jo vanligvis med Marius på tur. ( for dem som ikke har lest om turene med marius, søk etter dem.)

Den sto og så litt på meg før den snudde seg og fløy videre. Jeg og pappa sto og så på hverandre et lite øyeblikk før vi brøt ut i latter. Samtidig som vi lo røkket det i snøret. Der var det noe på! Utrolig spennende! Hva er det som lurker på bunnen her ute! Det kjempet godt inn mot land før det viste seg. En liten ål! Min første ål! Utrolig gøy men og fy søren for et ekkelt dyr. Når jeg tok i fisken for å få den avkroket krøp den kjapt rundt armen min. Det var ganske ekkelt. Kald meg gjerne pysete, men det er ikke hverdags for en bygutt fra rett utenfor Oslo.

Vi tenkte nå holder det for denne kaien da denne ålen og oteren var det eneste som var intressert i det vi hadde å tilby og dro sørover på øya. Her kunne vi høre bølgene på andre stiden av berget slå og knuse opp mot land. Det ble derfor fiske på kaien her og. Det var en del små lyr, og en helt ok en som var av interesse men annet enn det var det kun krabber som stjal agnet vårt. Pappa klarte å få på en stor rødkrabbe men som falt av i overflaten.

Det ente med pappa som fikk den fineste fisken som var en Torsk på litt under kg :p

Vel, innlandsfiske på Fedje med agn sugde når det gjaldt god og stor fisk, men opplevelsen holdt ikke igjen. Neste gang jeg drar ut håper jeg på fint vær og skal da prøve å fluefiske etter storlyren og surffiske på utsiden av øyen! Jeg gleder meg allerede!

Takk til den fine Berjeley stangen for disse fine årene! 🙂 RIP Berkley!