This slideshow requires JavaScript.

Mitt navn er Dan Eckholm og har drevet med fiske siden jeg var guttunge i fjæren på Fedje, når vi var der på ferie om sommrene.

Jeg har for det meste fisket i sjø i og ved Fedje og egentlig ikke noen andre spesielle fiskemetoder. Vi har fisket fra land og båt men har ikke hatt mye peiling på det “tekniske fiske”. Men dette endret seg sammen med denne bloggen!

Fiskeutstyr:

• Fluefiske tungt:
  • Orvis Clearwater #8.
  • Guideline Reelmaster 6.

• Fluefiske lett:
  • Orvis Clearwater reel #5
  • Orvis Clearwater #5

• Ørret/lett – mikro:
  • Shimano Venguence – 3-13 gram. 10 fot.
  • Mitchel Avocet RZT 2000

• Sjøørret/Lett kyst – Medium
  • Berkley Pulse 10ft. 13-33 gram.
  • Daiwa Procaster 2500A

• Kystfiske/Lakse fiske:
  • Shimano PX 4000
  • Shimano Speedmaster 11 ft.
  • Surffiske:

Sponsorer:

• Hooked.no

Historien til bloggen:

For et par år siden startet jeg med noe ferskvannsfiske her i Bergen, men fant ut det at det var ikke lett å få tak i info om gode fiskevann man kunne fiske gratis i. Derfor dro jeg ut, testet vann med sluk, spinner, alle døgnets tider, alt mulig vær, temperatur osv for å finne ut hva som gjorde at ørreten tok i akkurat det vannet. Og om det var fisk der i det vannet jeg fisket i. Alt dette kartla jeg og tok notater. Jeg fant for det meste kun vann med mindre fisk, men etter jeg ble bedre kjent med google maps fant jeg fler. Noen av vannene har jeg ikke lagt ut pga respekt for grunneiere.

Siden det var lite oversikt å finne på nett, kun rykter fra 2006 og tidligere nesten, lagde jeg en egen oversikt som jeg la ut. Denne la jeg ut på min eldre blogg: bergenfisker.blogspot.com. Her la jeg ut listen min over vann jeg testet og fant, åsen fiske som funket og hvordan turene gikk. Det ble også lagt ved rapporter av nye vann jeg testet. Dette viste seg å være ganske populært så jeg fortsatte arbeidet ved å kartlegge noen vann, teste dem og lære mer om fiske.

Veien til aktiv sportsfisker derfra og blogger ble kort men og lang i samme tid. Bloggen ble bygget ut og jeg begynte også å lage noen videoer etter stor inspirasjon av Neteland gutta og DryFly living filmen til swift. (Mine første videoer kan sees på youtube.) Bloggen fortsatte å vokse med lesere på noen tusen og innhold.  Jeg skiftet navn fra Bergenfisker til Stramt Snøre og fikk min første sponsor: Campelen på bryggen i Bergen. Dette skjedde når jeg ville starte med fluefiske. Her fikk jeg mitt første orvis flue set klasse 8 og jeg lærte meg noe fluefiske. Etterhvert har de sponset med mye flott utstyr og jeg hadde ikke vørt der jeg er i dag uten dems hjelp, kunnskap og sponsing. Jeg kan ikke takke dem nok!!

Bloggen fortsatte å vokse da jeg startet med noen reviews og tester av utstyr men jeg ville ha mer trafikk. Jeg begynte da å planlegge mitt “lille gjennombrudd”. Jeg ville ha en ny plattform siden bloggspot var alt for begrenset. Dette var i sammenheng med navneskiftet og overgang til wordpress. Våren 2016 satt jeg nesten hver kveld og skrev og gjorde research til mine nye innlegg som jeg håpet ville skape trafikk på den nye siden på wordpress automatisk. Jeg overvåket da hva som ble mest søkt på innen fiske på google, min blogg og andre blogger. Fluefiske og sjøørret, med laksefiske like ved. Jeg skrev da innlegget: Hvordan finne sjøørreten og Fluorkarbon fortom vs monofortom. Det med fortommen var for å ha noe ekstra på siden til SØ fisket ble postet. Denne ble kopiert fra min gamle blogg til den nye. Mens jeg skrev guiden til å finne sjøørret startet jeg også på blogg serien: Fluefiske for nybegynnere. Jeg skrev jeg mye om hva jeg selv lærte som en ny fluefisker, og hva jeg ble tipset om og lært til av andre.

Jeg ventet da til dette fisket ble mest aktuelt landet over og de fleste fritidsfiskere begynte å google rundt hvor man evt kunne finne sjøørret. Da postet jeg denne posten på min nye plattform under det nye navnet. Jeg husker å ha postet den lørdag kveld en helg jeg var på hytta på Fedje. På få timer nådde den posten flere tusen lesere fra hele verden. Jeg var i sjokk. Denne posten alene var på vei til å gi meg fler lesere enn den andre bloggen til sammen. To uker senere startet jeg å poste guiden for å fluefiske, som ga like mye ca for hver post. Fiskeavisen var kjappe med å kontakte meg for å få tillatelse til å poste guidene mine videre.

Alt jeg postet på den nye siden ble og postet på den gamle men med link til den nye siden. Så alle som ville lese innlegget ble sendt videre til denne siden. Disse postene generer lesere og besøkere enda i dag fra 20 – 500 om dagen av seg selv.

Jeg vil si at bloggen var nogenlunde en liten hit. Jeg fortsatte med det jeg likte, å poste rapporter, tester, reviews osv. Etterhvert la jeg merke til at det var fler som lagde gode fiskevideoer, og jeg som mange andre lurte på hvordan de gjorde det. Jeg skrev mail til de jeg så opp til å spørte om å få intervjue dem til en blogg serie som het: Fiskevideo for nybegynnere. Her fikk jeg blant annet snakke med Anders Neteland på telefon (litt starstruck må jeg innrømme jeg var). Alle som er med ble gledelig med, og ga meg masse flott matriale som også ble noe av en slager for lesere. Ikke fordi de ville lære tror jeg, men de var intressert i hvordan de fikk tid til alt. Den siste guiden jeg nå har sluppet er surf fiske for nybegynnere, og dette er et fisket jeg nettopp har startet med selv som jeg finner veldig spennende!

Det jeg skrev har tatt meg med på mye spennende. Jeg skrev en god review om det nye snøret til arctic silver som satte meg i kontakt med produsentene der. Jeg fikk ingen sponsor avtale med hadde mange gode samtaler med dem og fikk innsyn hos dem som var veldig spennende! Jeg fikk innbydelse til å komme å fiske på lukkede området (gratis) i lakselven Nausta, jobbet som guide på båten Weller som tar med turister ut å fisker og har fått kontakt med så mange erfarne fiskere.

Jeg startet etterhvert selv med produksjon av fiskevideo og filme noen av mine fisketurer. Her fikk jeg en sponsor i tillegg til Campelen. Det ble da: Grilstad med Spekesnacks som jeg kunne ha med på turer. De ble med på et par filmer og jeg fikk masse god spekesnacks av dem :). Jeg liker godt å produsere video av all type og er også glad i photografering. Jeg har en egen foto portfolie som jeg driver med de dagene jeg ikke fisker. Link til den finner du på hovedsiden.

Siden som startet det hele: Fiskevann i Bergen har fått seg en real og en etterlengtet oppdatering. Denne siden av i tillegg til flere poster generert mye besøkere fra hele verden til siden. Den har vokst i størrelse med betydelig flere fiskevann, fler arter og en liste over rimelige lakseelver i Hordaland. Den har og skiftet navn til: Fiskeplasser.

Bloggen har nå flere video kanaler: Min vimeo kanal der jeg poster fiskeproduksjoner, youtube der jeg poster fiskefilmer, fiskeskole og annet. Jeg starter nå også opp en fiskeserie nå i type konkuranse kategorien. Størst fisk, hva har du i sekken osv. Denne serien blir sponset av blant annet Hooked.no og fiskeavisen.no. Mer info om denne vil komme på bloggen.

Etter jeg startet å blogge har jeg utforsket mange typer fiske, fluefiske, haspel, sjø/hav, agn, surf, meite, fiske målrettet etter en art, ferskvannsfiske osv.

Jeg utelukker/glemmer egentlig ganske mye når jeg leser dette tilbake til meg selv, men jeg har fått med mye viktig. Ble en mye lengre historie enn jeg trodde, men når fingra starter starter dem. Hele denne teksten er vel egentlig en stor takk til alle som har lest bloggen min, delt den videre, hjulpet meg med innlegg og poster, sponset meg med materiale, gitt meg tips og mye mer.